Kasteelhoeve Houthem Sint Gerlach - Jacques Vonk

Kasteelhoeve Houthem Sint Gerlach

Klik op het portret van Jacques Vonk om het filmpje  van TV Valkenburg te bekijken. Deze opname zijn gemaakt bij gelegenheid van de opening van de expositie van Jacques Vonk in de
gerestaureerde kasteelhoeve Houthem – St. Gerlach

Expositie in gerestaureerde kasteelhoeve Houthem – St. Gerlach

Zondag 5 maart heeft Camille Oostwegel een expositie geopend van ruim 30 werken werken van de schilder Jacques Vonk in Burgemeester Quicx, Coffee & More, de gerestaureerde kasteelhoeve bij Château St. Gerlach.

Bijna twintig jaar na zijn overlijden komt Jacques Vonk terug naar Houthem waar hij zijn hele kunstenaarsleven heeft doorgebracht en waar hij ook is begraven. Zijn werk is te zien in de hoeve aan de straatkant naast het nieuwe St. Gerlach Paviljoen. De gerestaureerde kasteelhoeve is lokaal bekend als de Hoeve Broers. De horecagelegenheid is genoemd naar J.H. Quicx, van 1820 – 1856 burgemeester van Houthem, die toen in de kasteelhoeve woonde.
De expositie draagt de titel ‘Jacques Vonk terug in Houthem’. Deze gedachte kwam spontaan bij Camille Oostwegel op toen hij met de Stichting Jacques Vonk overlegde over een mogelijke expositie in de kasteelhoeve. “Na de restauratie zijn de muren van mergelsteen weer tevoorschijn gekomen, bekroond door eeuwenoude balken. Aan deze wanden horen schilderijen van onze eigen Houthemse kunstenaar Jacques Vonk eenvoudig thuis,” meent Camille Oostwegel. Dat is letterlijk en figuurlijk zo want Jacques Vonk werkte en woonde in de Sint Maartenshoeve, Vroenhof 60, op een steenworp van de kasteelhoeve verwijderd. Camille Oostwegel kwam als jongeling graag bij de kunstenaar thuis, en bewonderde toen al zijn werk. “Jacques had een groot gevoel voor ons prachtige land, hij hield van het boerenleven, van de folklore zoals wij die kennen. En hij wist dat op een prachtige manier vorm te geven.”

Jacques Vonk werd geboren in Rotterdam. Hij studeerde als een van de eerste studenten af aan de Jan van Eyck Academie in Maastricht. Hij was zo gefascineerd door het landschap en zijn bewoners dat hij besloot te blijven. Hij is eigenlijk een ‘Rotterdamse Limburger’ geworden, meent Camille Oostwegel.  “Ik ben blij dat de Stichting Jacques Vonk is ingegaan op mijn
verzoek om de kasteelhoeve met werk van Jacques Vonk in te richten. Het werk van onze eigen Houthemse kunstenaar kan op de begane grond en in de vergaderruimten op de bovenetages volop worden bewonderd.” De tentoonstelling blijft tot 1 juli a.s. aanwezig.

De werken van Jacques Vonk komen nergens beter tot hun recht als in de gerestaureerde boerenhoeve in Houthem.