Sint-Jan de Doper, Ottersum - Jacques Vonk

Sint-Jan de Doperkerk
St. Janstraat 13
6595 AK Ottersum

In het noordelijkste puntje van Noord-Limburg, ligt Ottersum, ten oosten van Gennep. Het dateert uit de Frankische tijd. Het wordt voor het eerst vermeld in 1372 als Oet(m)ershem, eigendom van zekere grootgrondbezitter Oet(m)er. Van oudsher werd de kerk beschouwd als een ‘dochter’ van de kerk van Gennep. In 1852 worden Gennep en Ottersum afzonderlijke parochies.

Rond 1925 blijkt de kerk te klein geworden. De Sittardse architect J. Schoenmaekers krijgt opdracht een nieuwe kerk te ontwerpen. De meeste kerken en andere gebouwen in Noord-Limburg zijn tijdens de Tweede Wereldoorlog, met de Maas als frontlinie, zwaar beschadigd geraakt. De kerk van Ottersum blijft relatief gespaard. De kerk is vanaf 2001 een rijksmonument.

De gebrandschilderde ramen zijn in drie fasen aangebracht: bij de bouw in 1931, bij de restauratie van de kerk na de oorlog en in 1961 de ramen van Vonk, ter gelegenheid van het zilveren priesterfeest van pastoor Augustinus Geurts als een geschenk van de parochie aan hun pastoor.

De ramen van Jacques Vonk bevinden zich in de doopkapel, tevens dagkapel,
meteen naast de ingang rechts (op de plattegrond nrs.19 - 16), voorstellende:

19. Christus de Goede Herder

18. De Ark van Noach

17. Aanbidding van het Lam Gods

16. Doortocht door de Rode Zee

De overige gebrandschilderde ramen in de kerk zijn van Wim van Woerkom en van Daan Wildschut, van wie ook de beschildering van het priesterkoor is.

Meer weten?

Kijk voor plattegrond en afbeeldingen van alle ramen op www.glasmalerei-ev.net
Website parochie: www.parochieottersum.nl
Openingstijden doop/dagkapel: dagelijks 10 – 17 uur.
Afbeeldingen op deze pagina zijn beschikbaar gesteld door de Stiftung Forschungsstelle Glasmalerei des 20. Jahrhunderts e.V.