Kerkramen in Kerkrade-Heilust gerestaureerd - Jacques Vonk

Hoofdmenu:

Kerkramen in Kerkrade-Heilust gerestaureerd

Glas in lood van Jacques Vonk in ‘t Westhoes
Zondag, 31 maart 2019, is het nieuwe gemeenschapshuis ’t Westhoes in Kerkrade Heilust officieel geopend. De transformatie van de voormalige parochiekerk tot gemeenschapshuis
is daarmee voltooid. De Stichting Jacques Vonk heeft zich van meet af aan ingezet om de glas-in-loodramen van glazenier Jacques Vonk (1923-2000) in ‘t Westhoes te behouden. Dat is met medewerking van de gemeente Kerkrade gelukt. Al konden van de twintig kerkramen er maar elf zichtbaar blijven. De overige ramen zijn wel gespaard maar zitten achter betimmeringen die nodig waren om nieuwe ruimten te creëren.

De Stichting Jacques Vonk heeft meegewerkt aan de restauratie van de ramen. Bij de opening heeft voorzitter Leo Meewis (zie foto) een flyer gepresenteerd die de bezoeker informatie geeft over de voorstellingen op de glas-in-loodramen. In de doopkapel had de Stichting een expositie ingericht met originele ontwerpen van glazenier Vonk van twee kerkramen op ware grootte. Bezoekers kunnen de ramen van Jacques Vonk blijven bewonderen. De flyer ligt in het Westhoes en kan gratis worden meegenomen.

Leo Meewis presenteert de flyer bij een origineel ontwerp (karton) van het grote raam boven de hoofdingang van de vm. kerk.

Voorzitter Leo Meewis bij ‘zijn’ gerestaureerde glas-in-loodraam ‘Christus als Wereldrechter’ dat weer boven de ingang prijkt.
Terug naar de inhoud | Terug naar het hoofdmenu