Kerkramen in Kerkrade-Heilust gerestaureerd - Jacques Vonk

Hoofdmenu:

Kerkramen in Kerkrade-Heilust gerestaureerd

Stichting Jacques Vonk nam deel aan restauratie kerkramen ’t Westhoes.

Toen de sluiting van de kerk in Heilust werd aangekondigd, heeft de Stichting Jacques Vonk zich meteen ingezet om de glas-in-loodramen van glazenier Jacques Vonk (1923-2000) in het toekomstig gemeenschapshuis te behouden. Dat is met medewerking van de gemeente Kerkrade gelukt. En wat meer is: alle ramen zijn intussen bij Syntra in Tongeren gerestaureerd en teruggeplaatst. Een hele werkgroep is zes maanden lang bezig geweest met de gigantische klus om de ramen uit het gebouw te verwijderen en te  restaureren: 354 panelen van de 22 ramen zijn naar Tongeren getransporteerd, gedemonteerd, schoongemaakt, gerepareerd met nieuw antiek glas en waar nodig gebrandschilderd, weer in het lood gezet, gekit en terug geplaatst. Voorzitter Leo Meewis, zelf  amateur-glazenier, heeft samen met collega’s van Syntra het meest beschadigde raam boven de ingang van de kerk voor zijn rekening genomen (zie foto). Het resultaat mag er zijn! Bezoekers van het toekomstige gemeenschapshuis ’t Westhoes kunnen de ramen van Jacques Vonk blijven bewonderen.

Voorzitter Leo Meewis bij ‘zijn’ gerestaureerde glas-in-loodraam ‘Christus als Wereldrechter’ dat weer boven de ingang prijkt.
Terug naar de inhoud | Terug naar het hoofdmenu